Karies - Hammasterveyden haaste

Karies eli hampaiden reikiintyminen on yksi maailman yleisimmistä sairauksista. Sen aiheuttavat mikrobit, jotka pääsevät suuhun useimmiten syljen välityksellä. Monessa tapauksessa mikrobit siirtyvät äidiltä lapselle esimerkiksi tutin tai lusikan nuolemisen yhteydessä. Bakteerit kiinnittyvät hampaiden pintaan ja tuottavat ravinnon sokereista happoja. Suun happamoituminen liuottaa hammaskiillettä, jolloin se haurastuu ja on altis reikiintymiselle.

Viime vuosina etenkin yli 50-vuotiaita kiusaava juurikaries on yleistynyt. Aivan ienrajassa, vaikeasti puhdistettavissa olevalla alueella kiille loppuu, jolloin ienten vetäytyessä paljastuva hammasjuuri on vaarassa reikiintyä. Karies on tulevaisuudessa yhä enemmän aikuisten ja ikääntyvien ihmisten sairaus, sillä omat hampaat pysyvät yhä pidempään suussa.

Aikuisten hammasterveydessä parannettavaa

Aikuiset, jotka ovat vuosia pitäneet hampaansa hyvässä kunnossa, unohtavat usein säännöllisen hammashoidon merkityksen. He laiminlyövät säännöllistä suuhygieniaa ja välttävät hammaslääkärikäyntejä. Tämän seurauksena nykyisin 30–40 -vuotiailla löydetään eniten uusia reikiä. Suojaavaa immuniteettiä kariekselle ei synny, koska bakteerit vaikuttavat hampaiden pinnalla eivätkä koko elimistössä.

Aikuisten hampaille paikallisen lisäfluorin käytössä ei ole niin suuria haittavaikutusriskejä, kuin kehittymässä oleville hampaille. Aikuisen hammas sietää kohtuullisia yliannostuksia varsin hyvin, mutta lisäfluorin käytöstä kannattaa aina keskustella hammaslääkärin kanssa.

Karieksen ennaltaehkäisy

Tärkein yksittäinen keino torjua kariesta on sopiva fluorin saanti hampaiden kehityksen oikeassa vaiheessa. Tärkeää on myös hyvä hammashygienia. Kariesta ehkäisevät myös sokerin ja happamien ruokien tai juomien sekä napostelun välttäminen. Lisäksi muutaman minuutin kestävä ksylitolipurukumin käyttö ruokailun jälkeen on suositeltavaa.

Suositeltuja keinoja karieksen ehkäisemiseksi ovat hampaiden harjaus fluorihammastahnalla kahdesti päivässä sekä kaikkien hampaanvälien puhdistus hammaslangalla, -tikuilla tai -väliharjalla vähintään kahdesti viikossa, mieluiten päivittäin. Karies vähenikin huomattavasti fluorihammastahnojen tultua markkinoille.

Hyvän hampaidenhoidon aakkoset

1Harjaa hampaat 2 kertaa päivässä fluorihammastahnalla 2-3 minuutin ajan. Aamulla ennen aamiaista ja illalla ennen nukkumaanmenoa. Huuhdo suu vain kevyesti hampaiden harjauksen jälkeen, jotta hampaiden pinnalle jää fluoria.

2Käytä suuvettä 1-2 kertaa päivässä, esim. ruokailun jälkeen katkaisemaan happohyökkäyksen!

3Puhdista hammasvälit hammaslangalla tai hammasväliharjalla vähintään 2 kertaa viikossa.

4Muista säännölliset ruokailuajat, vältä toistuvaa napostelua.

5Käy säännöllisesti hammastarkastuksissa.

6Jos päivittäinen hampaidenhoitosi on puutteellista, nauti tarvittaessa lisäfluoria Fludent-imeskelytableteilla.

Fluori – hammasterveyden kulmakivi

Fluori on hampaiden ja luuston terveyden kannalta tärkeä hivenaine. Sen puutos aiheuttaa luuston haurastumista ja hampaissa karieksen vastustuskyvyn oleellista heikkenemistä.

Karieksen muodostumista fluori estää kahdella eri tavalla: se edesauttaa kiilteen muodostumista ja estää bakteereita tuottamasta hammasta syövyttäviä happoja. Fluoria käytetään pieniä määriä kariesprofylaktisesti paikallisesti annosteltuna pieniä määriä esimerkiksi hammastahnoissa, imeskelytableteissa, suuvesissä ja purukumeissa.

Tutustu laadukkaaseen Fludent Fresh -tuoteperheeseen. Saatavilla apteekeista.

Hymyile, hengitä ja nauti - vahvempana kuin aiemmin.

prevarrow
1/4
nextarrow